top of page
  • תמונת הסופר/תנסוס

מדוע דווקא טיפול ושיקום ברכיבה על סוסים לכאבי גב תחתון?

עודכן: 12 במאי 2019



הסטטיסטיקה מראה שכ20% מהאוכלוסייה סובלת מכאבי גב תחתון כרוניים, ובערך כ80% מבני האדם יסבלו מכאב גב תחתון לפחות פעם אחת במהלך חייהם.

כאבי גב תחתון הם הסיבה השכיחה ביותר להפסד ימי עבודה בעולם המודרני.

אורח החיים היושבני והעדר פעילות גופנית תורמים לכך רבות.


כאב גב תחתון מופיע בדרך כלל בחלק של הגב המשתרע מתחת לקו הצלעות ומעל לקו העכוז, ולעיתים עם הקרנה לעכוז (אחד או שניהם) ו/או לאזור האגן והירך. הכאב יכול להתפתח בפתאומיות או בהדרגה ולעיתים מתווספת גם נפיחות מקומית. הכאב מסווג לפי משך הופעת הסימפטומים: לכאב אקוטי, תת כרוני ולכאב כרוני (מעל 12 שבועות).


לרוב לא ניתן להגדיר מדויק את סיבת הופעת הכאב. הוא יכול להיות תוצאה של פגיעות בכל סוגי הרקמות בסביבת הגב: שרירים, רצועות, גידים, מפרקים, וסחוסים.

הגב הוא מבנה מורכב ורגיש הבנוי מחוליות ודיסקים סחוסיים ביניהם. פגיעה נפוצה בגב בתחתון היא פריצת דיסק.

כאמור, רוב כאבי הגב נחשבים לכאבי גב לא ספציפיים. כאב גב לא ספציפיים בדרך כלל חולפים מעצמם ואפילו כאב שמקורו בפריצת דיסק לרוב ישתפר ללא צורך בניתוח, ורק במקרים נדירים נגרם כאב גב תחתון מסיבות משמעותיות כמו שבר, תהליך זיהומי או גידול.


מחקרים רבים מנסים להסביר את הסיבה לכאבי הגב התחתון ומחפשים גורמים תורמים לשיפור הכאב והפונקציונליות בחיי היום יום. ניתן לזהות בספרות מספר גורמים התורמים לשיפור ביניהם: תנועתיות גב, המשך פעילות מתונה, חיזוק שרירי, שיפור קואורדינאציה ושיווי משקל ושמירה על אורח חיים הכולל פעילות גופנית אירובית.


התוכנית הטיפולית ברכיבה מתבססת על עקרונות אלו ושמה דגש על תנועתיות גב, שיפור נשיאת משקל סימטרית שיפור קואורדינאציה וחיזוק שרירי ליבה

תנועת הסוס היא סימטרית והאגן מוסט בשלושה ממדים במהלך ההליכה: עקרונות אלו מאפשרים עבודה על תנועתיות גו ושמירה על יציבה נכונה.


יש לזכור כי הישיבה על הסוס לא דומה כלל לישיבה אלא יותר לעמידה. מנח הישיבה ברכיבה מזכיר יותר תרגיל "סקוואט" מאשר ישיבה על כיסא. מנח זה משמר את העקומות הטבעיות של עמוד השדרה והאתגר נובע לשיווי המשקל הנובע מתנועה הסוס מאפשר לחזק את השרירים במצב זה.



מניתוח פיזיולוגי של מטלות הרכיבה מבחינה מטבולית עולה כי הרכיבה לא מגיעה אל הסף האנאירובי וברמת המאמץ האירובי היא נחשבת כמאמץ בינוני המוערך בכ- 60% מהתפוקה.


ערכים אלו מאפשרים לייצר פעילות אירובית יחסית קלה שמתאימה לאנשים שלא רגילים לפעילות ביומיום

הגורם הנוסף שנחשב מאוד משמעותי בנושא כאבי הגב הוא מה שמכונה "הדגלים הצהובים" הרבה מכאבי הגב הלא ספציפיים מתקשרים לעומס ומתח נפשי הרכיבה על הסוס נעשית בחוץ, בתנועה ומאפשרת ונטילציה רגשית והרפיה.


השיעורים בתוכנית מתחילים משיפור שיווי משקל ושימוש בתנועת הסוס להרפיה והקלה בכאב שיפור קואורדינאציה הפעלה הדרגתית ותנועתיות גב, עמידה בארכובות וחיזוק בפונקציות הדומות להליכה.

734 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page