top of page
  • תמונת הסופר/תנסוס

מדוע דווקא טיפול ושיקום ברכיבה על סוסים לכאבי ברכיים?

עודכן: 19 במאי 2019



ההליכה על שתיים אצל בני האדם גורמת לעומס רב על מפרק ברך. לפיכך, זה הוא אחד מהמפרקים הסובלים לעיתים קרובות מפגיעות שלד שריר על רקע אורתופדי.


הפרעות שריר-שלד (Musculoskeletal Disorders - MSD) הן ליקויים בריאותיים בהם מעורבים עצבים, גידים ורצועות, שרירים ומבני שלד תומכים כגון חוליות. הפרעות אלה מייצגות תחום רחב של מופעים החל מסימפטומים מתונים וחולפים ועד מצבים כרוניים קשים.


מפרק הברך הינו מפרק סינוביאלי הבנוי משני מפגשי עצמות: בין עצם הפיקה לעצם הירך ובין עצם השוק לעצם הירך.


ההתאמה המפרקית מהווה אתגר כיוון שבנקודת המפגש, עצם הירך קמורה ועצם השוק ישרה.


הברך חשופה לפגיעות טראומטיות ופגיעות של שימוש יתר בתוכן: פגיעות רצועות, פגיעות מניסקוסים ושחיקות של סחוסים (אוסטאוארטרייטיס). הסובלים מפגיעה בברך בדרך כלל יתלוננו על כאבים, חוסר יציבות, חוסר סימטריה בהליכה והגבלה בטווחי התנועה.

אורתופדים רבים בעולם ובארץ מצביעים על הטיפולים הפיזיקאליים כטיפולים מיטיבים. וגם ישנה חשיבות גדולה להפעלת המפרק לפני ואחרי ניתוחי ברכיים. המטרות הטיפוליות מתרכזות בהפחתת כאב, שיפור יכולת אירובית שיפור כוח וטווחי תנועה, כל זאת על מנת לשפר תפקודי ADL פעולות היומיום.


בנוסף, לעיתים ישנו צורך בחיזוק שרירי תוך צמצום כוחות דחיסה.

דהיינו, מטופלים מתקשים לשאת משקל על הגפה הכואבת ולכן מומלצת פעילות אירובית שמתבצעת בישיבה שלא גורמת לעומס על המפרקים.


כמו כן, טווח תנועה תקין מתאפשר בזכות פעילות שרירים קואורדינטיבית ומתוזמנת היטב. כאשר מפרק הברך מאוזן מבחינת כוחות השריר, העומס מתפזר טוב יותר על המשטח המפרקי ומקל על כאב. שרירים חזקים גם מקלים חלק מהעומס על המערכת הגרמית.


מחקרים שנעשו בנושא הוכיחו שיפור באיכות החיים ובכאב כאשר נעשו תרגילים לשיפור קואורדינאציה שרירית וחיזוק.

נקודה נוספת בעלת חשיבות מכרעת היא יכולת ההתמדה של המטופל. ניכר כי בכל סוגי ההתערבות שיכולת ההתמדה של המטופל היוותה אחד ממנבאי ההצלחה של הטיפול. ללא תרגול יומיומי ומחויבות המטופל לנושא רבות מההתערבויות נכשלו.


ההצדקה לשימוש ברכיבה נובעת מכל הנ"ל:


- תנועת הסוס וחום גופו משפרת את זרימת הדם ומאפשרת מטבוליזם טוב יותר של הרקמה הסחוסית במפרק והרצועות .

- הישיבה על הסוס לא חייבת להיות כרוכה בנשיאת משקל אלא אם כן מבקשים זאת כחלק מהטיפול.

- העבודה על הסוס מצריכה קואורדינאציה ושיווי משקל של הגפה התחתונה.

- כמו כן תנועת הסוס מדמה תנועת הליכה אנושית ומאפשרת גריה דו צדדית סימטרית לשתי הגפיים מחקרים הראו שיפור בסימטריה הליכה למטופלים בעלי כאבים בגפה התחתונה.


חשוב לנו לציין שלא קיימת עוד שיטת טיפול רפואי, המסוגלת לחקות באופן מושלם את תנועת ההליכה האנושית, ולהעניק למטופל את התנועה התלת ממדית - למעט הסוס

כל זה נעשה בסביבה נעימה תוך חיזוק תחושת המסוגלות ואפשרות לשליטה והדרגתיות ברמת המאמץ.

השיעורים בתוכנית מתחילים משיפור שיווי משקל ושימוש בתנועת הסוס להרפיה והקלה בכאב לאחר מכן נתחיל חיזוקים בנשיאות משקל ובשרשראות פתוחות. כמו כן לאט לאט תעלה הדרישה המטבולית והמאמץ האירובי יהיה גבוה יותר



164 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page