top of page
  • תמונת הסופר/תנסוס

רוכבים ללא כאבים - ד"ר יולי טרגר



המלצה של דר' יולי טרגר

מנהל מחלקת שיקום, בית חולים סורוקה



רוב מקרי כאבי המפרקים נגרמים כתוצאה מתהליך שחיקתי של רקמות רכות במפרק או סביבו. הכול מתחיל ב"עייפות" החומר על רקע שימוש לא אופטימלי. 'חומר' יכול להיות שריר, גיד, סחוס, רצועה או רקמה אחרת. שימוש לא אופטימלי על רקע מבנה לא אידאלי וגם צורת חיים לא אידאלית כמו משקל יתר, חוסר פעילות גופנית פיזיולוגית או יתר פעילות, וכן, פעילות לא טבעית לאורך זמן. מדובר לא רק בספורט, אבל גם בעבודה, יותר מידי ישיבה ופחות מידי הליכה וכו.

כל הדוגמאות הנל' מהוות גורם לעייפות החומר, המובילות לפגיעות מסוג "שימוש יתר – overuse" ומשם לפגיעות כרוניות עם כאבים ותגובה דלקתית.

עם הגיל אנו חווים בדרך כלל כאבים במפרקים, חולשת שרירים, ירידה בטווחי תנועה ויתר שינויים במנגנוני הפעילות הטבעית. צורת חיים לא אידיאלית אף מחמירה את המצב.

אם התהליך הניווני כבר החל, אפשר לטפל בכאב ע"י מנגנונים הפוכים: לחזק שרירים, לשפר טווח תנועה ולהגיע למנגנוני הפעלה אופטימליים.

זה נשמע פשוט, אבל קשה, מכיוון שלא ניתן לבצע תרגול איכותי עקב הכאבים במפרק החולה. אי אפשר לחזק שריר בלי לבצע מאמץ, ואף לא ניתן לבצע מאמץ מדורג עקב הכאב.

כאן בדיוק נכנסת הרכיבה על סוסים בקצב הליכת הסוס,

✔ שמאפשרת הפעלה אחרת, שונה מהרגיל ותורמת לחיזוק שרירים מבלי לגרום לכאב. שילוב של הפעלה עם תנועה של המפרקים, כגון: גב, ברך, ירך, חגורת הכתפיים ואחרים משפרת את הגמישות ומחזקת שרירים.

✔ הרכיבה גם תורמת להרגעת הכאב באופן טבעי, דבר המאפשר להמשיך לעבוד על המפרקים בשיטות הקונבנציונליות ולהתקדם בתהליך השיקומי.

✔ התהליך השיקומי הינו ארוך ולא פשוט, ודורש התמדה ומוטיבציה גבוהה לאורך כל הדרך. גם כאן הרכיבה על הסוס. הינה חוויה מהנה, ומעצימה, לראות את העולם "מגבוה" ולהרגיש גיבור ללא כאבים מעצבנים במפרקים.

✔ שיקום וטיפול תנועתי ברכיבה מותאם אף לתקופת קורונה – אחד על אחד ובטבע ובאוויר הפתוח.



Iuly Treger M.D., PhD, MHA

Head, Department of Rehabilitation

Soroka Medical University Center

086245106; 0509017178

46 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page